تولید کننده عرشه فولادی

عرشه فولادی به چه گفته می‌شود؟

عرشه ی فولادی که در زبان انگلیسی به آن Metal Deck نیز گفته می شود، ورقی فولادی و موجدار است که به عنوان عرشه ی سقف ساختاری یا عرشه ی کف کامپوزیت به کار برده می شود. عرشه های فولادی به وسیله ی تیر و تیرچه های فولادی حمایت می شوند. هدف از به کاربردن عرشه ی فولادی نصب اجزای سقف و یا حمایت و اتصال به بتن برای ایجاد یک عرشه کامپوزیت در کف است.

عرشه ی فولادی عموما از ورق گالوانیزه با ضخامت های بین 0.8 میلیمتر تا 1.25 میلیمتر ساخته می شود. به ارتفاع ورق عرشه فولادی گام گفته می شود. دو گام 65 میلیمتر و 75 میلیمتر در ساخت عرشه مرسوم است. از ورق هایی به عرض 1250 میلیمتر برای ساخت عرشه استفاده می شود که پس از ایجاد گام عرض ورق به 960 و 940 میلیمتر کاهش می یابد. طول ورق عرشه دلخواه و به سفارش مشتری ست.

آهن افلاک تولید کننده عرشه فولادی در زمینه فروش این محصولات در خدمت شماست.

تولید کننده عرشه فولادی
تولید کننده عرشه فولادی

تاریخچه ی عرشه های فولادی

عرشه های فولادی در ابتدا در سال 1920 به عنوان قلب بتن به کار برده می شدند اما در سال 1926 سیستم عرشه فولادی به عنوان یک نوع سقف اصلی در آمریکا معرفی شد. بعدها سیستم عرشه های فولادی توسعه یافت و بتن نیز به منظور ایجاد مقاومت به آن اضافه شد.

کاربرد عرشه های فولادی در اجرا باعث شد تا هم به عنوان پلتفرم اجرایی و هم قالب بتن استفاده شود و برای اجرای دال های بتنی مسلح نیز بسیار مناسب باشد.

در سال 1961 ایجاد شیارهای ذوزنقه ای در عرشه فولادی موجب شد تا تحولی در عرشه های فولادی مرکب مدرن به وجود بیاید. وجود نقش های برجسته باعث اتصال محکمتر بین بتن و عرشه می شود.

از مزایای اجرای سقف با عرشه ی فولادی می توان به سرعت اجرای آن اشاره کرد. همچنین سقف های عرشه فولادی در مقایسه با سایر سقف ها از وزن کمتری برخودارند. برای اجرای عرشه فولادی از ورق عرشه و گل میخ استفاده می شود. در نهایت با آرماتور بندی و بتن ریزی سقف تکمیل می شود.

 

تولید کننده عرشه فولادی
تولید کننده عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی و گل میخ

از گل میخ برای نصب ورق عرشه بر روی تیرها استفاه می شود. گل میخ ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند که نوع مرسوم آن گل میخ های 19100 و 19115 هستند. برای نصب گل میخ عموما از جوش استفاده می شود.

مزایای اجرای سقف عرشه فولادی

ورق های عرشه فولادی به دو دسته ی عرشه سقف (Roof Deck) و عرشه کف (Floor Deck) تقسیم بندی می شوند.

در ساخت هر دوی این ورق ها از ورق فولادی گالوانیزه استفاده می شود. در عرشه سقفی از ورق گالوانیزه به عنوان قالب در جا استفاده می شود و سایر مصالح مانند بتن مسلح بر روی آن قرار می گیرد. استفاه از سقف عرشه فولادی باعث می شود تا وزن سقف کمتر شده، سرعت اجرا بالا رفته و دهانه ی تیر ریزی نیز تا 4 متر بدون نیاز به شمعبندی افزایش یابد. مقاومت در برابر زلزله و آتش سوزی از دیگر ویژگی های سقف عرشه فولادی ست.

استانداردهای عرشه فولادی

از آنجایی که به منظور طراحی عرشه های فولادی نیاز به یک استاندارد واحد بود انستیتوی فولاد و آهن آمریکا (AISI) یک پروژه ی تحقیقاتی را آغاز نمود که اصول اساسی و پایه ای مربوط به طراحی سقف های مرکب عرشه فولادی مشخص شود.

نتایج تحقیقات انجام شده در استاندارد جامعه مهندسان عمران آمریکا (ASCE) در بخش ASCE 3.84 با عنوان مشخصات طراحی و اجرای سقف های مرکب منتشر شد.

مرکز عرشه های فولادی (SDI) در سال 1991 کتابی را در خصوص طراحی عرشه های مرکب منتشر کرد که در سال 1997 مورد بازنگری قرار گرفت. مرکز SDI در سال 2006 استاندارد ANSI/SDI/C1.0 را منتشر کرد که در سال 2011 بازنگری شده و استاندارد ANSI/SDI T-CD-2011 تحت عنوان آزمایشات استاندارد سقف های مرکب عرشه فولادی به آن اضافه گردید.

لازم به ذکر است که اجرای سیستم سقف عرشه فولادی در کشور ما از سال 1387 آغاز شد.